niedziela, 19 lutego 2012

technika pergaminowa - tutorial

No potrzeby mojego ulubionego forum Craftladies powstał tutorial poświęceony technice tworzenia kartek pergaminowych. Tutaj też go wrzucam, może kogoś zachęci :)

Na początek potrzebujemy narzędzia. W technice pergaminowej używa się dwojakiego rodzaju narzędzi. Są to tzw. narzędzia cieniujące (kuleczki i cieniowacze) oraz narzędzia perforujące (różnego rodzaju kombinacje igieł). Do tego potrzebujemy nożyczki. Kupując nożyczki należy zwrócić uwagę na ich czubki, im ostrzejsze tym łatwiej będzie nam się pracować.


DSCF2121
Na zdjęciu pokazuję tylko część dostępnych narzędzi, przy czym żeby wykonać kartkę nie potrzebujemy ich aż tyle. Chciałabym zwrócić uwagę przede wszystkim na różnej wielkości kuleczki, na zdjęciu są od 0,5 mm do 6 mm. O nich później przy cieniowaniu :)

Oprócz narzędzi potrzebujemy jeszcze

kalkę 150g

podkładkę do cieniowania i perforacji (mogą być osobne jak na zdjęciu lub jedna uniwersalna)

wzór - pozwoliłam sobie skorzystać ze wzoru zamieszczonego w książce Pergamano "Parchment Craft - The Techniques step-by-step - Volume7"

piórko i tusz, można to zastąpić ewentualnie białym pisakiem lub rapitografem

DSCF2122
Mając zebrane wszystkie potrzebne rzeczy przystępujemy do pracy.

Wzór przyklejamy do kalki lub odwrotnie 8-) Ja używam taśmy malarskiej bo łatwo się odkleja i nie pozostawia kleju na kalce

DSCF2125

Przy pomocy tuszu i piórka odrysowujemy wzór

DSCF2127
Gdy wzór jest odrysowany odklejamy kalkę i na podkładce do cieniowania kładziemy kalkę prawą stroną do dołu

DSCF2128

Czas przystapić do cieniowania. Do tego wykorzystujemy kuleczki i cieniowacze. Im większa kuleczka tym grubsze ale i delikatniejsze pociągnięcie. Cieniując pamiętamy, że robimy to zgodnie z naturą, czyli cieniując kwiaty czy liście podążamy za ich naturalymi żyłkami.

Do cieniowania kwiatów użyłam najmniejszej kuleczki

DSCF2129

Do cieniowania liści cieniowacza i średniej kuleczki, Dzięki temu nie ma już tak ostrych linii jak na płatkach kwiatów

DSCF2131
Największą kuleczką wycieniowałam tą ozdobną ramkę

DSCF2134
Gdy już cała kartka jest wycieniowana czas przystąpić do perforacji czyli zrobienia ozdobnego brzegu. Ja sobie do tego wybrałam narzędzie posiadające 10 igieł.

Aby zrobić efektowną ramkę wystarczy już 2-igłowe narzędzie, ale o tym innym razem :)

DSCF2136
Bez względu na to ilu igłowe to jest narzędzie, jeżeli nie pracujemy na siatce obowiązuje ta sama zasada. Jeśli chcemy mieć równe odstępy między igłami zawsze wbijamy pierwszą igłę w ostatnią dziurkę poprzedniej perforacji. W ten sposób posuwamy się o niecałe narzędzie.

Skończyliśmy perforację przystępujemy do wycinania. Najlepiej pokazuje to ten film zamieszczony na youtube

jedyna moja uwaga - tam pani pokazuje inny sposób trzymania nożyczek – według mnie każdy trzyma jak lubi. Nie ma potrzeby aby tego tak kurczowo się trzymać.


Gdy już mamy wyciętą całą pracę

DSCF2138

pozostaje nam tylko jej przyklejenie. Potrzebujemy więc klej (polecam Magic z aplikatorem bo ułatwia to pracę) oraz tekturkę

DSCF2139


Klej nakładamy tylko na ząbki. Przykładamy do tekturki. Przyciskamy i oto nasza praca

DSCF2140

Mam nadzieję, że wytłumaczyłam prosto i przystępnie. Gdyby coś było niejasne - chętnie odpowiem na pytania :)

Miłych i udanych prób :)

11 komentarzy:

  1. Super tutek. Zawsze pergamano bardzo mi się podobało.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lidzia brdzo dobry wykład,może kiedyś spróbuje techniki pergaminowej, jak narazie jestem zielona:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jolu - dzięki, próbuj, to nie jest tak trudne, jak wygląda :)
    Aniu - może zrobimy zajęcia w Przecławiu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. dziękuję za wpspaniału tutoral! co prawda byłam u Pani na zajęciach ale nie zaszkodzi sobie podglądać!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow! Świetny tutorial. Strasznie podoba mi się ta technika, ale jeszcze nie miałam okazji spróbować. Może dzięki Tobie coś ruszy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny tutek! Dobrze sobie przypomnieć jak "to się robi"

    OdpowiedzUsuń
  7. łooooo, dla mnie to wyższa szkoła jazdy, niesamowity efekt!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mogę się spytać gdzie można kupić takie narzędzia i biały tusz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biały tusz dostaniesz w dobrze zaopatrzonym sklepie papierniczym, to powinno być bez problemu. Narzędzia: te są oryginalne firmy Pergamano, do nabycia w sklepie www.enitan.pl. Można dostać też dużo tańsze, a również bardzo ergonomiczne do dobre do pracy w sklepie www. stonogi. pl. Miałam okazję je przetestować i z czystym sumieniem polecam :) Powodzenia w pracy :)

      Usuń

Dziękuję za komentarz :)